Cheltuielile cu infrastructura în România vor crește în medie cu 5% pe an până în 2025, mai rapid decât cele din Europa de Vest, dar mai încet decât la nivel global, suma totală alocată urmând să ajungă la aproximativ 30 miliarde dolari până în 2025, conform unui raport al PwC și Oxford Economics, potrivit Mediafax.
„Infrastructura României, în special infrastructura de transport, are mare nevoie de îmbunătățiri, ceea ce justifică creșterea substanțială a cheltuielilor cu drumurile din ultimii ani. Ne așteptăm ca infrastructura de transport să continue să fie o prioritate în timpul redresării economice din Europa. Investițiile în infrastructura de transport rutier, susținute în parte de fonduri europene, vor continua să constituie principala cheltuială pentru investițiile în infrastructura de transport, cu o creștere prognozată de la 4,5 miliarde dolari în 2013 la aproape 9 miliarde dolari în 2025”, a declarat Daniel Anghel, partener în cadrul departamentului de taxe și Lider al echipei de servicii pentru sectorul public al PwC România.
Sectorul industriei grele din România pare să aibă avantaje competitive față de cele din statele vecine cu costuri de producție mai mari. Investițiile în aceste sectoare au înregistrat o creștere mare în anii dinaintea intrării României în Uniunea Europeană, însă au scăzut în timpul crizei economice globale.
Pe termen mai lung, PwC se așteaptă ca investițiile să își revină în sectorul metalurgic, chimic și de rafinare, urmând să se dubleze de la 2,3 miliarde dolari în 2013 la 4,5 miliarde dolari în 2025.
Cheltuielile sociale vor constitui, de asemenea, o prioritate, cu cheltuielile de asistență medicală în creștere cu aproximativ 0,5% pe an mai rapid decât cheltuielile pentru educație, pe măsură ce populația României îmbătrânește (deși într-un ritm mai lent decât cele din Europa de Vest). Totalul cheltuielilor cu infrastructura socială este de așteptat să ajungă la 10 miliarde de dolari pe an până în 2025.
„Pentru a își consolida și accelera creșterea economică, România va avea nevoie de investiții masive în infrastructură în următorii 10 ani, în valoare de zeci de miliarde de euro. Pentru a finanța asemenea investiții mari, autoritățile publice ar trebui să ia în considerare o gamă mai mare de surse de finanțare – de la fonduri europene la parteneriate public-private. Ar trebui să ne inspirăm din modelul spaniol de dezvoltare a infrastructurii, care a utilizat la maximum soluția concesiunilor. De asemenea, vom avea nevoie de bugete multi-anuale capabile să finanțeze pe termen lung proiectele de infrastructură aflate în derulare”, a adăugat Anghel.
La nivel global, cheltuielile cu infrastructura vor crește de la 4.000 miliarde de dolari pe an în 2012 până la mai mult de 9.000 mld. de dolari în 2025. PwC estimează că între 2014 și 2025 aproape 78.000 de miliarde de dolari vor fi cheltuite la nivel global pentru lucrări de infrastructură.
Vor exista însă diferențe regionale semnificative. Astfel, investițiile în infrastructură în Europa de Vest nu vor atinge nivelurile de dinaintea crizei până în 2018. În același timp, piețele emergente, neîmpovărate de măsuri de austeritate sau de bănci aflate în dificultate, vor avea o creștere accelerată a cheltuielilor în infrastructură, în special China și alte țări din Asia de Est. Regiunea Asia-Pacific, sub influenței pieței chineze, va reprezenta aproape 60% din cheltuielile cu infrastructura la nivel global până în 2025. În schimb, cota Europei de Vest se va micșora la mai puțin de 10%, de la o cifră dublă acum doar câțiva ani.
Urbanizarea în creștere din piețele emergente cum ar fi China, Indonezia și Nigeria ar trebui să stimuleze cheltuielile în sectoarele de infrastructură vitale precum apă, energie și transport.
Schimbările demografice vor varia în funcție de regiune și țară și vor afecta atât nivelul cât și tipul de cheltuieli cu infrastructura. Populația îmbătrânită în Europa de Vest și Japonia, de exemplu, va necesita facilități suplimentare de asistență medicală, în timp ce țările din Africa sub-sahariană, Orientul Mijlociu și multe părți din regiunea Asia-Pacific vor avea nevoie de mai multe școli pentru tinerii lor.
Raportul „Capital project and infrastructure spending: Outlook to 2025” analizează proiectele de investiții și cheltuielile de infrastructură în 49 dintre cele mai mari economii ale lumii, de pe șase continente. Raportul estimează amploarea investițiilor curente în infrastructură și evaluează perspectivele de investiții de acum până în 2025.